بررسی افزایش قیمت ها
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طبق روند هر ساله هفته پایانی بهمن و دو هفته ابتدایی اسفندماه زمان اوج تقاضای فصلی در بازار بوده ولی طی سال جاری به دلیل تکانه‌های قیمت آزاد ارز و همچنین رشد قیمت‌ها در بازار داخلی، شاهد آن بودیم که خریدهای سنتی زودتر از حد انتظار به بازار وارد شد؛ همین امر به رشد افسارگسیخته قیمت‌ها کمک کرد. اولین شواهد از کاهش قیمت آهن را در اواخر روز سه شنبه هفته اخیر در بازارهایی همچون میلگرد آجدار و تیرآهن شاهد بودیم.

این امر که بازار آهن در کنار سایر بازارهای کالایی در یک روند افزایش نرخ نوسان کرده باشد، رخداد عجیبی نیست ولی باید به این نکته نیز اشاره داشت که قیمت میلگرد به ازای هر کیلوگرم از اوایل مهرماه تا روزهای گذشته از ۴هزار تومان به بالای ۷ هزار تومان رسیده است که خود یک رکورد معنی‌دار در رشد قیمت‌ها به‌شمار می‌رود و از رشد ۷۵ درصدی حکایت دارد. این رشد قیمت در شرایطی به ثبت رسیده که قیمت شمش فولاد در بازار داخلی از قیمت های صادراتی نیز بالاتر رفته است و خود یک داده عجیب بشمار می رود.

از سوی دیگر ایران از کمترین قیمت تمام شده فولاد در تمامی دنیا برخوردار است و با توجه به نوسان قیمت ارز می‌توان گفت که با احتساب قیمت دلار آزاد، هیچ تولیدکننده‌ای در جهان توان رقابت با ایران را ندارد اما در همین شرایط نیز شاهد آن هستیم که قیمت های داخلی رشد سرسام آوری داشته است. آمارها نشان میدهد که افزایش قیمت آهن آلات با محوریت میلگرد از مهرماه تا چند روز اخیر، یکی از بیشترین رشد نرخ‌ها را در تمامی بازارهای داخلی به خود اختصاص داده است؛ بنابراین می توان اینگونه بیان کرد که بعد از طلا، طلایی‌ترین بازار داخلی ایران، بازار میلگرد بوده است.

افزایش بی منطق قیمت ها نه تنها عجیب، بلکه غیرقابل توجیه است. توجیه ناپذیری این قیمت را میتوان در رفتار فعالان بازار طی روزهای گذشته مشاهده نمود چراکه با اعلام تخفیف های نجومی در این بازار مواجه بودیم که این امر خود به وضوح نشان می‌دهد قیمت‌های پیشین چندان هم واقعی نبوده است.

 





:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: